< Till bloggens startsida

Var impulsen tog oss.

Goddag! Det knackade just på dörren och Stina min vän fick ett paket från trygga norrland! Hennes lycka var total, och nu har hon samlat de små klapparna i väntan på julafton.
Sååååååååå.. om någon vill så kan man ju kanske skicka lite julgodis från Sverige åt mig med! Bara ett förslag.
 
Men det var inte det jag tänkte berätta om denna tisdag utan ett infall som kom i söndags som var mycket givande.
Jag och Stina kliver upp precis som vanligt, jag sitter i min panda dräkt med smutsigt hår, precis som vanligt. Stina har matteboken framför sig redo att börja plugga när vi får iden, VI ÅKER TILL SHANGHAI! Idag!
Sagt och gjort, vi packade en ryggsäck var med tanborste, ja tandborste och drog iväg. Ibland är det mest hälsosamma man kan göra är att leva på impuls, vi hade inga biljetter bokade, inget hostel bokat, ingen dirket plan.
Vi lyckades få biljetter till staden (med snabbtåg, väldigt smidigt och bekvämt) och en timme senare var vi framme.
Vi hade blivit tipsade om ett bra hostel inte så långt från the bund, och som tur var hade dom två lediga sängar (god bless). Sedan låg staden framför våra fötter.

Vy från the bund, väldigt imponerande. Var tvugna att beskäda detta mänskliga verk under tystnad. Alla borde verkligen se detta.

Självaste the bund, här går man.

Det blev en del promenerande i stan och tillslut var vi ganska hungriga, men det var ganska sent så de fanns inte
allt för måmga restauranger att välja mellan så det blev..

Hotpot! Varken jag eller stina är särskilt förtjusta i hotpot.. vet egentligen inte varför vi välde just denna, den var öppen, det var väl det. Hotpot är, ja olika sorters kött och grönsaksstycken som man lägger i kokande vatten och sedan fiskar upp och äter. Ofta ganska smaklöst, men självklart finns det ställen som gör det bra. Om inte annat får man välångande porer på köpet.
Ensamma på the bund, det var en härlig känsla.

Jo sen ska ni veta, sen gick jag och Stina till en cocktailbar, bar rouge hette denna. Det var söndagkväll just innan stängning så det var ganska folktomt (fast vi var i Shanghai), även om det fanns några tappra själar (4 st) som dansade på borden,.. annars var antalet människor på baren bara 10 pers. Men drinkarna var riktigt goda, tog en rosemary martini och Stina en sur mango cocktail grej.

Det där tornet, oriental pearl tower som vi såg natten innan, var rosa! Vilken härlig hello kitty upplevelse vi hade.

Det knatade också en kvinna klädd till en seriefigur, det heter någonting när man gör det, jag vill säga crossdressing men det kanske är när man klär ut sig till det motsatta könet. Vad vet jag, jag brukar bara vara panda.

Nästa äventyr blev Shanghai ocean aquarium, jag trodde att det skulle vara världens coolaste akvarium, men det var det inte. Fast det var coolt ändå, trots att jag inte fick se bläckfiskar. Här tillexempel har dom lagt en anka i krokodil bassängen. Det såg ganska.. grymt ut. Stackars anka.

Fiskar kan bli stora, ja det kan dom. Kolla in gammel firren i detta akvarium.

En kinesisk draködla eller vad det nu var, mycket ståtlig liten krabat.

Stina beskådar de lekfulla sälarna, jättefina och feta var dom.
Lite mer fisk. Dit ville man inte stoppa fingret.

Underliga maskar som min kamera vägrade fokusera på, då man ju undra, men varför valde du att lägga upp den här bilden? Sanningen är den att jag vet inte.

Som att titta in i en eld, man tappar bort sig i tiden. Otrorligt vackra dessa manteter.

En uppspelt Emelie, om än ganska sliten och skabbig. Jag har nämligen aldrig varit på ett sånt här ställe så det var som julafton ska ni vet.

Vi såg en HAJ! Eller flera, det var ganska coolt det med.

Vi fick för oss att vi ska gå på en bar igen, men vi var fula och skitiga i håret?! Vad gör man? Jo man klipper sig, här ser ni Stina bli omhändertagen av en mycket trevlig man... Som säkert föredrar män men hey ;)
Posar i Pudong! Ser ni, vi gör läpparna!
Men visst gör lite smink och rent hår en del, jag menar, vilka är de där trollen? Jag vet inte, våra onda tvillingar, kanske? Fy usch, blekfeta ser vi ut också. 

Oj vad fina vi blev! Redo för baren, och inte vilken bar som helst heller.

Men först ska jag bara posa framför pärlan igen, den ser ju så rolig ut.

JO! baren ja, på 87 våningen i denna byggnad finns de en bar som heter Cloud 9 och dit gick vi. Fick inte ens med hela byggnaden i kameran. Det ni.

Goda drinkar, magnifik vy (säkert, vi satt dock inte vid fönstrena). Våra drinkar, valde ut höstmenyn, minns dock inte vad dom hette.
ä
Trevlig personal, bra musik som inte överröstar en när man pratar.

Det är såhär en bar ska vara! Jamenvisst! Hit borde alla ta sig en drink. Fantastiskt. Nästa gång ska jag vara klädd i glitter, det är ett sånt ställe bara.
Godnatt Shanghai, ses snart igen.
 
Vi var hemma klockan 4 i morse först så dagen har varit ganska tung, men det var det värt. Måste säga att jag verkligen fått mersmak. Något som inte var så trevligt dock.. Jag och min vän var inne på en liten affär när vi möter denna man (som nuförtiden har ett ganska otrevligt smeknamn), han hör oss prata och hälsar och frågar om vi är från Sverige, ja men det är vi säger vi. Efter lite kallprat säger han att men ni, ni ser ju inte ut som svenskor, dom brukar ju vara såhääär långa (visar högt över våra huvuden med handen) och ha blanka blonda hår. Än en gång drogs vi ner på jorden och det är bara att inse, vi är korta, satta skogstroll som inte lever upp till ryktet av våra landsmän. Suck.
Nåväl man kan inte få allt. Men har ni möjliheten åk till Shanghai.
 
Tack för mig.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
ingrid

Oj, vad jag drabbades av resfeber!!! läckra bilder också!

2012-12-20 @ 21:28:53
mamma

Åå, vad fint det är i den staden! Vilken upplevelse.

2012-12-28 @ 12:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0