< Till bloggens startsida

ost och broccolisoppa

jag älskar ost och broccolisoppa. det är så jävla gott mm.. jag har levt på det nu när jag har varit sjuk faktiskt. och just precis nyss blev jag jättesugen på att laga egen soppa, kanske inte idag men sen, jag hittade ett recept som jag ska göra. oj vad huslig jag är :P

Antal/Portioner 4

Ingredienser:

1 gul lök
1 msk smör
1 liter grönsaksbuljong
250 gr djupfryst broccoli eller 2 broccolistånd
1 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl
salt
peppar
2 dl riven ost, 10 %
2 msk hackad persilja

Gör så här:
Skala och hacka löken.
Bryn löken lätt i smör i en kastrull.
Tillsätt ½ liter buljong och låt koka upp.
Dela på broccolin och lägg ner den i soppan.
Koka broccolin i ca 5 minuter.
Mixa soppan i en matberedare eller använd en stavmixer.
Häll tillbaka i grytan och tillsätt resten av buljongen och grädden blandad med mjölet, salt och peppar.
Låt sjuda i ytterligare 5 minuter.
Tillsätt osten och strö över hackad persilja.

så var det med det. det receptet ska jag göra någon dag.

i dag började ola sin lånnga resa till gbg. deras första stopp blir i våran fullständigt tomma lägenhet, det blir säker jätte mysigt för dom att sova där. i en tom lägenhet på hertsön, dom måste känna sig som värsta brottslingarna. hm, dom ska kolla iron maiden.. jag är lite avundsjuk, inte för att jag direkt lyssnar på maiden, men det hade varit så coolt att se ett så stort band live. nåväl, får hoppas att ola eller simon för den delen blir nerslagen av någon spinkig hårdrockare med finnar och fettigt hår. fy, jag vill inte ens tänka tanken.

aja i morgon ska jag och sanna kanske på picknick, om vädret tillåter det såklart(vilket det säkert inte gör) annars tar vi nog en fika och drar och kollar film hos någon av oss :D snacka om mysigt

nu ska jag ta det jävligt lungt.
hejdå

Kommentarer
Kristus

Det känns inte riktigt som att Ola behöver frukta just de spinkiga pojkarna så mycket.

2008-07-22 @ 01:46:44
URL: http://stonergibb.blogspot.com
em

du, dom kan slinka in överallt, de spinkiga killarna med fettit hår. även du borde se upp.

2008-07-23 @ 15:21:36

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0