< Till bloggens startsida

Avsked och Chengdu

Och så står vardagen på tröskeln, igen. Ingen kommer undan ska ni veta, inte ens i Kina. I varje fall project Emelie & Johan i vida världen del 2 är avslutad. Imorse lämnade jag med ett blödande hjärta (aah drama), Johan på flyget tillbaka till Sverige (han är till och med framme redan). Den 28 börjar skolan igen och allt blir som vanligt.

Var ute efter förändring idag igen, färgade mitt hår (hemma) ihopp om att få en härlig kopparröd nyans.. men det gick åt helvete och min botten är blond och mina längder mörka. Så i morgon ska jag till frisören, det ska bli ytterst spännande. Meeeen det är inte det jag ska svamla om nu, utan resan, eller snarare bjuda på lite bilder som inte har kunnat läggas upp pga svin dåliga internet uppkopplingar.

Men nu, nu jäklar. Vi börjar med Chengdu idag.

En lokal köttmarknad. Så här kan det se ut när man ska handla middag. Det är stor skillnad från stad till stad, Shanghai till detta. Variationen, även i de små sakerna som handla mat gör det lite mer spännande. 
Lösspringade hundar på en vanlig gata. Hundar finns överallt och vad som är rätt häftigt att se är hur bra dom lärt sig att leva bland människorna utan att riktigt leva med dom. Vi har ett gäng lösspringande super streetsmarta hundar i Xiasha också. 
Johan på en bro, han har kämpat i nästan två månder att lära mig läsa kartor... 1: ta reda på väder sträcken (närmst omöjligt om du frågar mig :P) 2: leta efter land märken, vatten, utmärkande byggander. Här är vatten, så långt kom till och med jag.
Jättestor korsning var smoggen ligger tung. Chengdu var hemsk när det kom till luftföroreningar, det sved i luftvägarna efter en dag på stan. Inte trevligt.
Gick in på en bar och drack öl en kväll, detta var vår unerhållning, jätte duktig tjej, absolut.. vidriga låtval, oh ja, my heart will go on, den spelar man bara inte på saxofon, det blir för mycket. Huvva!
Här är ett personalmöte, kanske peppen innan arbetsdagen, vem vet. Men man ser det ganska ofta här i Kina. Dom verkade i alla fall glada.. och jag gick inte obemärkt förbi.
Påväg till vårt hostel med t-banan. Allting gott slutet gott.
 
Chengdu i sig är inte skärskillt spännade, finns lite tempel och mysiga gator, men det är en perfekt stad att ha sin bas i när man ska ut i vildmakren, bergen, nationalparkerna. Så hit åker jag nog mest troligt igen.
 
Det var allt för idag, tycker jag.. nästa blir mount Emei. Jag älskar berg har jag kommit fram till.
 
Lev väl!

Kommentarer
Sis

Fy vad tråkigt med avsked!! :( ni verkar ha haft en givande och rolig resa. Ni får fortsätta er resa tillsammans om 4-5 månader :) tusen kramar!!!

2013-02-26 @ 19:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0