< Till bloggens startsida

Huangzhan, there and back again.

Ojoj, n har det varit ett tag se jag skrev/visade något vettigt här. Denna vecka har varit ganska "normal", i den mån det kan vara här i Hangzhou. Studier, studier och åter studier. Jag och Stina ha brottats mot logaritmer, oändligheter, skattestatistik och kinesisk grammatik. En jädra massa nötande av information, så bloggande har inte varit prioriterat. Men nu är det fredag och här sitter jag och ska berätta om förra fredagen och helgdagarna som kom efte den. 
Som jag nämnt tidigare så funderade jag och Stina på att ta oss till huangshan aka gula bergen, sagt och gjort: med 7 st spanjorer tog vi bussen till vår närliggande provins med mål satt på de gula bergen. Och ja det blir en historia berättad i bilder.
Vi börjar vår resa i en närliggandestad till Huangshan, minns ej vad den heter men vi bodde på ett fantastiskt vandrarhem där som hette Old town youth hostel som jag rekomenderar om man behöver övernatta i dessa trakter. Ägaren av vandrarhemmet hade även grym engelska, vilket underlättar. På denna bild har några glada västerlänningar målat (vad dom tyckte en passande) bild på några goa gubbar.
     
På bilderna profilerar Stina såklart, Pablo och Wickee. Ser ni hur mysigt vi hade det? helt sjukt mysigt. Sängarna var till och med skönare än den jag har i lägenheten.. vilket är, nästan lite sorligt.
 
Jag tänkte göra detta inlägg väldigt seriöst och skriva långa berättelser om varje bild, för dom förtjärnar det eller något. Men i stället gör vi en snabbredovisning för jag vill hellre måla just nu. Huangshan är fantastiskt vackert, absolut något sevärt om man kommer till Kina, det må vara tusentals människor över allt men vyerna och den friska luften väger upp det. 
Vi valde att klättra/gå upp och inte ta gondolen. Vilket emellan åt var ett helvete för ja det är trappor upp och ja det är sjukt jobbigt att gå i branta trappor i 5 timmar som det tog att gå upp. Vi var tillslut bara 4 st som gick upp, jag, Stina, Pablo och Wickee. Resten fick höra om det, jo det fick dom. Vi var väldigt stolta över oss själva när vi nådde toppen.
På vilken vi tältade på för att vakna upp och se soluppgången, men den gömde sig bland målnen.
Under resan fick vi se riktigt vackra vyer, rika kineser som hellre blev burna upp för berget än gå själva, kockar på ett 4 stjärnigt hotell som styckade sköldpaddor på golvet samtidigt som de rökte och fimpade brevid, oändligt med trappor och de fetaste vaderna man kan hitta på denna jord (männen som jobbade med att försörja hotellen på toppen med diverse varor).
 
Det var kul, åk dit.

Kommentarer
mamma

Hej på dej!
Det är ju fantastiskt vackert i bergen! Ser ut som att det är höst. Dom där spanjorerna verkar vara trevliga prickar. Föstår att ni har mycket studier men vi måste skypa nån dag. Vi får höras bättre om det på mail. Kramar!!!

Svar: Det är bara att ringa, är online på skype nästan varje kväll :)
Emelie

2012-10-21 @ 22:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0