< Till bloggens startsida

Laowei

Ja men dåså, då ska jag föröska mig på ett nytt förösk att ladda upp lite bilder och berätta lite om hur jag har det och upplever det här i Kina.. Gud vad narcissistiskt ändå. Men i alla fall. Då kör vi!

Första dagen vi anlände i detta stora land, vi sov första natten på universitetshotellet. Vi hade förväntat oss något vandrarhemsaktigt, men nej vi hade fel. I svenska mått mätta är nu detta ett ganska lyxigt hotell, kostade dock bara 280 REM om natten vilket översätter kring just under 300KR.. för två.

Detta är Cassiel som är en av de första studenterna och nya vän vi träffar. Hon är lite av en räddare i nöden för oss, vädligt trevlig tjej. På denna bild åker vi taxi i en av jag lovar väldens galanste trafik. Man är rädd hela tiden, dom tutar och kör slalom och bromsar inte fören man nosar en annan i baken. Det är helt sjukt.

Påväg till visacentret. I Kina gillar man fina bilar, här finns fler nya och fina bilar än i Kiruna. Men jag tror inte att resterande kina ser likadant ut i det syftet, Hangzhou är en av det rikaste och snabbast växande städerna i Kina just nu och tro mig det märks, inte bara på bilarna utan på alla nya skuskrapor som byggs överallt och mycket mer.

En av våra första måltider. Det Stina äter smakade lite som pitepalt och isteet smakade socker och återigen socker. I kina tycker dom om socker. Maten är lite ett kapitel för sig, mina smaklökar och magsäck är inte rikigt  van. Så det är en utmaning, allt smakar inte bra, egentligen ganska lite. All mat är ganska äcklig. Men jag ska ge det en chans.
Stina inne på vår deans Ann kontor. Himlen är vit på grund av smoggen, himlen är nästan alltid vit. Att ta djupa andetag svider, men jag antar att det är som när man röker, efter ett tag märks det inte. Men första dagen hostade jag när jag andades in luften utomhus. Huvva.
Detta är 'the grand gate' på vårt campus, vilket är asstort. Fler folk går där än som de som bor i kiruna (haha märks var man spenderat sommaren, kiruna jämförelser all the way).
Mer kinesisk mat. Det går över förväntan att käka med pinnar.. fast just denna rätt spydde jag upp just efteråt.
Som sagt mycket nytt att vänja sig vid, också för magen :). Men dom hade en meny på engelska så det var iaf bra.
Stina inne på wo-market. Ett varuhus som ligger alldeles brevid vår lägenhet, dom har allt man kan behöva. Allt från galgar och gummihandskar till stora svarta paddor och levande kampfiskar.

Denna bild jag visade tidigare, detta är just när man kommer ut ur wo-market och de höga lägenhetshusen i bakgrunden är var vi bor. Dom är höga hus dom där lägenhetshusen.
Detta är en bild av vår lägenhets golv och mina ben. Ja det är så sjukt lortigt här så det finns inte. Vi börjar sakta men säkert få ordning på det. Men i Kina lämnar man bara alla som det är och sticker när man flyttar ut, så det blir en hel del att göra för den som flyttar in och nu var det tyvärr vi. 
Stina hade en intressant lösning på att inte få skurmedel på fossingarna ;)
Jag och stina min vän bestämde oss för att ta något svalkande inne på dairyqueen. Dom har fantastiska smooties. Försöker som alla som känner mig hålla mig borta från mjölkprodukter så gott det går så stina fick stå för glassen.
En vy över området vi bor i Hangzhou, det heter Xiasha. Hangzhou är också väldigt känd för att dom har så vackra och välskötta trädgårdar, vilket dom har. Mycket fint.
Jag i en av stadens grönområden. Ser ut som en hemul men, hey!
 
Kan ju berätta att det oftast är väldigt varm, super varmt faktiskt och fuktigt. Längtar lite hem till den torra kylan som smyger sig på där borta, men fick iaf veta att det kommer snö här och då känns det bättre. Jo, en annan kul grej folk här är inte så korta som jag trodde (dåliga fördommar kanske?!?), jag och stina smälter in ganska bra, om man ser till längden, dock har alla kvinnor högklackat, gud i london vad piffiga dom är. Om jag kände mig som en lorju hemma så är det 1000 gånger värre nu, en så är jag en XXL i deras mått mätta när det kommer till kläder. Kul, man blir så himla pigg på att shoppa.
Och inte tala om behåarna, finns inte en chans att jag kommer mig i en inhemsk kina BH, inte en chans.
 
Men än så länge är allt bra här borta, ska försöka uppdatera så gott det går. Sen så ser jag framemot att läsa Hanna och Ellis bloggar! Ja men visst!
 
Mer bilder om läggan kommer.
 
Ta hand om er!

Kommentarer
Hanna

Vad spännande allt måste vara! Vill verkligen höra/läsa/se mer av era upplevelser och händelser :)

Svar: Allt är helt galet här, mycket spännande ska du eta ;)
Emelie

2012-09-11 @ 19:36:00
URL: http://hhrs.blogg.se
mamma

Å, vad kul att se hur det ser ut hos er där långt borta. Ni verkar ha det bra i alla fall. Väntar på fler bilder och berättelser!

Svar: Det kommer mer, jag lovar!
Emelie

2012-09-12 @ 12:15:40
Elli

ÅÅÅHHH vad roligt att få se alla bilder och höra dina berättelser! Men att det finns fler nya bilar där än det finns i Kiruna... HUR är det möjligt!!!??? ;)
Ja jösses amöba. Å så himla bra med alla bilder du sätter ut, det är nästan som att man själv är där. synd att du inte kan skicka över lukter och smaker oxå :)

Svar: Tro mig syster, du vill inte ha samkerna och lukterna härifrån ;) tänk dig otömda sopor en varm sommardag gånger 1000 ;P
Emelie

2012-09-13 @ 09:28:24
URL: http://levelli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0